W dniach 28-30 maja 2025 r. uczniowie klas o profilu technik organizacji turystyki brali udział w trzydniowej wycieczce edukacyjnej po szlaku początków państwa polskiego. Jej celem było nie tylko poznanie miejsc związanych z początkami naszej państwowości, ale również doskonalenie umiejętności organizacyjnych oraz pracy zespołowej – tak ważnych w zawodzie technika organizacji turystyki.
Wyjazd został zorganizowany w ramach programu profilaktycznego realizowanego w szkole, którego celem jest wspieranie rozwoju uczniów, integracja grupy oraz promowanie aktywnego i wartościowego spędzania czasu wolnego.
Pierwszym przystankiem na trasie było Gniezno, kolebka polskiego chrześcijaństwa i pierwsza stolica Polski. Uczniowie mieli okazję zwiedzić Katedrę Gnieźnieńską z Drzwiami Gnieźnieńskimi i poznać historię związaną z postacią św. Wojciecha. Towarzyszył im przewodnik, który barwnie opowiadał o początkach państwowości i symbolice tego miejsca. Następnie udali się do Biskupina – słynnego stanowiska archeologicznego, gdzie mogli zobaczyć rekonstrukcję osady z epoki żelaza i dowiedzieć się, jak wyglądało życie codzienne w czasach przedpiastowskich.
Drugiego dnia uczestnicy odwiedzili Ostrów Lednicki, jedno z najważniejszych miejsc chrztu Polski, gdzie zachowały się relikty wczesnośredniowiecznego grodu oraz palatium z kaplicą. Po południu uczniowie dotarli do Poznania, gdzie oprócz zwiedzania Ostrowa Tumskiego i podziwiania Złotej Kaplicy w katedrze, wzięli udział w warsztatach wypieku rogali świętomarcińskich. Była to nie tylko okazja do poznania lokalnej tradycji kulinarnej, ale także do rozwijania kompetencji animatora i pracy z klientem – umiejętności niezwykle istotnych w branży turystycznej.
Ostatniego dnia wycieczki uczestnicy udali się do Torunia, gdzie zademonstrowali swoje umiejętności organizacyjne. Samodzielnie wytyczyli trasę zwiedzania miasta, uwzględniając jego najważniejsze atrakcje turystyczne, a następnie wzięli udział w grze terenowej TRInO (Turystyczno-Rekreacyjne Imprezy na Orientację). Zadanie to wymagało dobrej współpracy, znajomości topografii oraz logicznego myślenia.
Wycieczka była nie tylko podróżą w czasie do źródeł polskiej historii, ale także znakomitą okazją do nauki poprzez doświadczenie, integracji grupy oraz promowania zdrowych i aktywnych form spędzania czasu – zgodnie z założeniami programu profilaktycznego realizowanego w naszej szkole.
Tekst i zdjęcia: Magdalena Kamińska