Wydarzenia

          • Muzealna lekcja o wędrówkach Romów

            08.10.2025

            8 października 2025 r. uczennice i uczniowie klasy 2TCR, pod opieką wychowawcy, Pana Bartłomieja Pytla, uczestniczyli w wyjątkowej lekcji w Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży.

            Zajęcia nt. „Romowie w drodze. Archetyp wędrowca czy wygnańca?” przeprowadziła dla nas Pani Joanna Klama, a ich tematyka była ściśle związana z wystawą plenerową pt. „Wielki Wóz. Przynależność wędrowca. Tabor romski na postoju w okolicach Łomży”. Projekt ten został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

            Celem lekcji było przybliżenie historii Romów oraz ich wędrówek na przestrzeni wieków, a także pogłębienie refleksji nad pojęciami „wędrowca” i „wygnańca” w kontekście kultury romskiej. Uczestnicy mieli także okazję rozwijać umiejętność krytycznego myślenia oraz kształtować postawy otwartości i tolerancji wobec różnych tradycji i doświadczeń.

            Podczas spotkania omówiono zagadnienia związane z tożsamością i historią Romów, wykorzystując symboliczne archetypy wędrowca i wygnańca. Młodzież aktywnie uczestniczyła w analizie tematów takich jak migracja, wykluczenie, wolność czy przynależność – zarówno w perspektywie kulturowej, jak i społecznej. Odwoływano się również do literatury oraz pamięci zbiorowej.

            Uczennice i uczniowie chętnie zabierali głos w dyskusji, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i zadawali pytania. Z uwagą obejrzeli scenkę teatralną odegraną przez dwóch kolegów z klasy, Oskara Ciborowskiego i Jakuba Cwalinę, inspirowaną fragmentem filmu.

            Podczas lekcji oglądaliśmy pełną faktów i ciekawostek oraz niezwykle inspirującą prezentację multimedialną, a także liczne fotografie autorstwa Pana Zygmunta Dudo.

             

            Tekst i zdjęcia: Bartłomiej Pytel

          • Podsumowanie Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej

            04.10.2025

            Od 29 września do 3 października 2025 r. nasza szkoła brała czynny udział w ogólnopolskiej inicjatywie Ministerstwa Edukacji Narodowej – „Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”. Był to czas poświęcony budowaniu bezpiecznej i pełnej szacunku atmosfery w szkołach oraz poza nimi.

            Celem akcji było wzmocnienie działań profilaktycznych, promowanie dobrych relacji, empatii i odwagi w reagowaniu na przemoc. Wciąż jest to zjawisko powszechne. Szacuje się, że prawie 80% dzieci i nastolatków choć raz w życiu zetknęło się z przemocą. Coraz częściej pojawiają się też nowe formy przemocy, takie jak patostreaming, sextortion czy tzw. „szon patrole”, które naruszają godność i prywatność młodych osób.

            W Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 im. 18 Dywizji Piechoty w Łomży, szczególnie w tym czasie, dużo rozmawiano z uczennicami i uczniami o emocjach, szacunku i wyznaczaniu granic. Nauczyciele korzystali z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, NASK – Państwowym Instytutem Badawczym oraz organizacjami pozarządowymi. W działania byli zaangażowani również szkolni psycholodzy i pedagodzy.

            Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń kształtowania postaw – odpowiedzialności, empatii i umiejętności rozwiązywania konfliktów bez przemocy. Dlatego rola nauczycieli i wychowawców w budowaniu odporności emocjonalnej uczniów jest nie do przecenienia.

             

            Klasy pierwsze

            W klasie 1TA odbyła się lekcja z psychologiem szkolnym, Panią Julitą Chojnowską, na temat: „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej. Rozwijanie kompetencji służących radzeniu sobie w sytuacjach trudnych i stresujących”. Podczas lekcji informatyki w 1TA doskonalono umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie, analizując zagadnienia związane z przemocą rówieśniczą – jej definicją, sposobami reagowania i zapobiegania.

            Dla klas 1TA i 1TRach. zorganizowano spotkanie z psychologiem szkolnym, Panią Zofią Reterską, na temat: „Jak postępować w sytuacji przemocy rówieśniczej?”.

            Wychowawca przeprowadził pogadankę z uczennicami i uczniami klasy 1TCRach. na temat form przemocy, w tym tych, które mogą być błędnie uznawane za niewinne zachowania – zarówno w rzeczywistości, jak i w przestrzeni wirtualnej.

            W klasach 1TL OPW, 1TR i 1TT przeprowadzono zajęcia z wychowawcą poświęcone przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej.

             

            Klasy drugie

            W klasie 2TA odbyły się zajęcia z wychowawcą na temat przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.

            Wychowawca klasy 2TCR przeprowadził zajęcia na temat: „Przeciwdziałanie przemocy – co może zrobić każdy z nas?” Na lekcjach języka angielskiego w 2TC i 2TR poruszano temat cyberprzemocy oraz sposobów wyrażania emocji w języku angielskim. Uczennice i uczniowie wykonywali ćwiczenia leksykalne dotyczące emocji i doskonalili umiejętność rozumienia tekstu pisanego.

            Działania projektowe uczennic klasy 2TR:

            Zuzanna Kowalewska wykonała prezentację multimedialną o przemocy rówieśniczej.

            Maja Ksepka opracowała grę pamięciową online w wersji angielsko-polskiej do utrwalania słownictwa związanego z przemocą.

            Oliwia Marciniak przygotowała quiz online o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej.

            Kinga Murawska zaprojektowała plakat dotyczący tego zagadnienia.

             

            Klasy trzecie

            W klasie 3TA przeprowadzono zajęcia z wychowawcą i pogadankę na temat przemocy rówieśniczej – jej form i sposobów przeciwdziałania. Uczennice i uczniowie tej klasy wzięli udział w ankiecie, analizowali scenki sytuacyjne oraz omawiali możliwe reakcje.

            Wychowawca przeprowadził w klasie 3TCR dyskusję o przemocy rówieśniczej, a uczennice i uczniowie tej klasy nagrali klip wideo oraz odegrali scenki tematyczne.

            W klasach 3TL i 3TL OPW zrealizowano zajęcia z wychowawcą nt. „Przemoc rówieśnicza – rozpoznaj i zareaguj!” z wykorzystaniem materiałów rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nauczyciel języka angielskiego przeprowadził w klasie 3TL OPW dwie lekcje nt.: „Jak mówić o emocjach? – słownictwo związane z emocjami i rozumienie tekstu pisanego” oraz jedną nt.: „Czym jest cyberprzemoc? – ćwiczenia leksykalne i w mówieniu”.

            Uczennice i uczniowie klas 3TT i 3TRach. obejrzeli na lekcji historii film edukacyjny o przemocy rówieśniczej i wzięli udział w pogadance.

            Na lekcji języka angielskiego uczennice i uczniowie klasy 3TRach. napisali e-maile do przyjaciela relacjonujące wydarzenia szkolne związane z przemocą rówieśniczą i przeanalizowali sposoby rozwiązywania konfliktów.

             

            Klasy czwarte

            W klasie 4TA odbyły się zajęcia z wychowawcą dotyczące przeciwdziałania przemocy oraz sposobów radzenia sobie z emocjami.

            Na lekcjach języka angielskiego w klasach 4TC i 4TRach. poruszano temat przemocy rówieśniczej jako problemu społecznego oraz ćwiczono wypowiedzi ustne i rozumienie ze słuchu w zakresie tej tematyki.

            Nauczyciel biologii przeprowadził dla klasy 4TL lekcję o wpływie przemocy na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka.

            Wychowawca klasy zrealizował w 4TL OPW zajęcia nt.: „Przemoc rówieśnicza – rozpoznaj i zareaguj!”.

            Podczas lekcji języka angielskiego w klasie 4TR uczennice i uczniowie uczestniczyli w dyskusji oraz ćwiczyli tworzenie wypowiedzi ustnych na temat przemocy rówieśniczej.

            W klasie 4TT odbyły się zajęcia z wychowawcą poświęcone przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej.

             

            Klasy piąte

            Wychowawca klasy 5TCR przeprowadził zajęcia nt. „Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im”.

            W klasie 5TL OPW przeprowadzono zajęcia z wychowawcą na temat przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, koncentrując się na budowaniu dobrych relacji i okazywaniu innym szacunku.

             

            Opracowanie: Bartłomiej Pytel

          • Integracja przez zabawę – uczniowie klas drugich na wycieczce w Rybakach

            02.10.2025

            23 września 2025 r. uczniowie klas drugich o profilach technik ekonomista i technik logistyk mieli okazję odwiedzić Rybaki.

            Pobyt w tej miejscowości rozpoczęliśmy od podziału na dwie grupy i udziału w zabawach integracyjnych. To była świetna okazja, aby się rozgrzać, pośmiać i jeszcze lepiej poznać. Wspólne zadania od razu wprowadziły atmosferę współpracy i zdrowej rywalizacji.

            Główną atrakcją wycieczki był paintball. Zanim jednak rozpoczęliśmy rozgrywkę, odbyło się profesjonalne szkolenie. Naszym instruktorem był żołnierz, który dokładnie wyjaśnił zasady bezpieczeństwa, pokazał jak korzystać ze sprzętu i udzielił praktycznych wskazówek. Dzięki temu każdy z nas mógł czuć się pewnie i bezpiecznie podczas gry.

            Następnie odbyły się emocjonujące rozgrywki. Rozegraliśmy kilka scenariuszy, które dostarczyły nam wielu emocji. Zaproponowano nam grę we flagi, wymagającą szybkiego działania i współpracy całej drużyny. Dużo śmiechu wywołało także podrzucanie bomby oczywiście w formie zabawy i z wykorzystaniem bezpiecznego rekwizytu.

            Po intensywnej rywalizacji przyszedł czas na odpoczynek. Zakończyliśmy wycieczkę przy ognisku z kiełbaskami, gdzie mogliśmy spokojnie porozmawiać, pośmiać się i podzielić wrażeniami z całej gry. To był idealny czas na to, by jeszcze bardziej się zintegrować.

            Serdeczne podziękowania kierujemy do naszych wychowawców i opiekunów, którzy zorganizowali ten wyjazd i czuwali nad jego przebiegiem. Dzięki ich zaangażowaniu mogliśmy przeżyć ten wyjątkowy dzień w świetnej atmosferze i w pełni bezpiecznie.

             

            Opracowanie: Aneta Drozd

        • Kontakt

          • Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży
          • administrator: admin@ekonomiklomza.pl
          • (+48) 86-216-62-63
            (+48) 86-216-62-64
          • ul. M. Kopernika 16, 18-400 Łomża
            Poland
          • sekretariat@ekonomiklomza.pl; zselomza@poczta.onet.pl
          • IOD Paweł Stankowski kontakt@iod24.eu
        • Logowanie