Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowali szczegółowe wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania w 2021 r. egzaminów: ósmoklasisty, maturalnego, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zawodowego oraz eksternistycznych. Dokument został podzielony na 6 sekcji. W wytycznych znalazły się m.in. informacje dotyczące środków ochrony osobistej, środków bezpieczeństwa związanych z organizacją przestrzeni, budynków i pomieszczeń czy dodatkowe procedury bezpieczeństwa.
230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
03.05.2021Źródło: Wojsko Polskie
Sejm Czteroletni po burzliwej debacie 3 maja 1791 r. przyjął przez aklamację ustawę rządową, która przeszła do historii jako Konstytucja 3 Maja.
Była drugą na świecie i pierwszą w Europie ustawą regulującą organizację władz, prawa i obowiązki obywateli. Jej celem było ratowanie Rzeczypospolitej po I rozbiorze, przeprowadzonym przez Prusy, Austrię i Rosję w 1772 r.
Najważniejsze przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja:
- Zbyt szerokie przywileje szlachty pozwalające zrywać każde posiedzenie w sejmie (brak reform)
- Brak stałej armii
- Wybór elekcyjny króla
- I rozbiór Polski spowodowany osłabieniem państwa
Twórcy Konstytucji 3 Maja 1791 r.
- Stanisław August Poniatowski ostatni król Polski, wprowadzony na tron dzięki poparciu carycy Katarzyny II, główny autor Konstytucji. Uczestnik konfederacji targowickiej.
- Ksiądz Hugo Kołłątaj, pisarz i publicysta. Rektor i reformator Akademii Krakowskiej, działacz Komisji Edukacji Narodowej i Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Przywódca pro-reformatorskiego stronnictwa Kuźnica Kołłątajowska.
- Ignacy Potocki marszałek wielki litewski, w czasie Sejmu Wielkiego przywódca stronnictwa patriotycznego. Inicjator Konstytucji 3 Maja.
- Stanisław Małachowski marszałek Sejmu Czteroletniego. Popierał dążenia miast do rozszerzenia ich praw politycznych. Był zwolennikiem współpracy szlachty z mieszczaństwem.
- Stanisław Staszic ksiądz, pisarz i publicysta. Działał na rzecz rozwoju przemysłu. Propagator i zwolennik reform.
Obrady Sejmu Wielkiego 1788-1792
Konstytucja 3 maja została ustanowiona ustawą rządową przyjętą tego dnia przez sejm. Została zaprojektowana w celu zlikwidowania obecnych od dawna wad systemu politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów i jej złotej wolności. Konstytucja wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz stawiała chłopów pod ochroną państwa, w ten sposób łagodząc najgorsze nadużycia pańszczyzny. Konstytucja zniosła zgubne instytucje, takie jak liberum veto, które przed przyjęciem Konstytucji pozostawiało sejm na łasce każdego posła, który, jeśli zechciał – z własnej inicjatywy, lub przekupiony przez zagraniczne siły, albo magnatów – mógł unieważnić wszystkie podjęte przez sejm uchwały. Konstytucja 3 maja miała wyprzeć istniejącą anarchię, popieraną przez część krajowych magnatów, na rzecz monarchii konstytucyjnej. W tym samym czasie przetłumaczono Konstytucję na język litewski.
Postanowienia Konstytucji 3 Maja
- Religia: Religia katolicka została utrzymana jako religia panująca. Zagwarantowano wolność wyznawcom innych religii i obrządków.
- Szlachta - ziemianie: Potwierdzono prawa szlachty, zagwarantowano prawa własności, bezpieczeństwa, wolności, zobowiązano szlachtę do obrony Konstytucji i Rzeczypospolitej
- Mieszczanie: Zapewniono nietykalność osobistą (niemożliwość skazania bez wyroku sądowego), możliwość nabywania ziemi, głos doradczy na sejmie
- Chłopi - włościanie: Chłopów otoczono opieką prawa i państwa. Zapewniono wolność osiedlania się i poruszania po kraju i za jego granice.
- Konstytucja wprowadzała trójpodział władzy:
Władza ustawodawcza - parlament jako najwyższy organ władzy wybierany na dwa lata, sejm zwoływany przez króla lub marszałka. Kompetencje sejmu: uchwalanie prawa, nakładanie podatków, kontrolowanie innych władz i instytucji. Co 25 lat mógł zbierać się sejm konstytucyjny-prawo zmiany konstytucji.
Władza wykonawcza -król i Straż Praw (rząd), w skład której wchodzili: prymas, pięciu ministrów, pełnoletni następca tronu bez prawa głosu, marszałek sejmu. Straż Praw kierowała administracją, podlegały jej komisje (policji, spraw wewnętrznych, interesów zagranicznych, wojny i skarbu). Król przewodniczący Straży, miał prawo nominacji biskupów, senatorów, ministrów, urzędników, oficerów; w razie wojny sprawował naczelne dowództwo nad wojskiem. Ministrowie, mieli obowiązek podpisywania każdego rozporządzenia własnoręcznie pod kontrolą Sejmu
Władza sądownicza –sądy i trybunały
- Rzeczpospolitą ogłoszono monarchią konstytucyjną.
- Sejm: Podzielono na dwie izby (poselską i senatorską) z kadencją 2 letnią. Zniesiono liberum weto, konfederacje i wolną elekcję, decyzje miały być podejmowane większością głosów
- Król i rząd: Władza królewska miała być dziedziczna. W skład Straży Praw (rządu) wchodził król i pięciu ministrów. Ministrów powoływał król lecz zwolnić ich mógł jedynie Sejm. Król został głową Straży Praw. Król nie był odpowiedzialny prawnie ani konstytucyjnie ale jego decyzje wymagały akceptacji ministrów.
Zachęcamy również do zapoznania się z prezentacją przygotowaną przez klasę II TA.
Opracowała: Anna Klimaszewska
Uczennice Ekonomika czytają baśnie Andersena i uczą (się) angielskiego
01.05.2021Grafika: Sari Coche
Nasza szkoła promuje czytelnictwo i naukę języków obcych nie tylko wśród swoich uczniów, ale również regularnie włącza ich w akcje zachęcające do tego innych.
W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Łomży, po raz kolejny wzięliśmy udział w ciekawej inicjatywie. Tegoroczne Dni Literatury Dziecięcej w Filii nr 6 MBP zostały poświęcone twórczości Hansa Christiana Andersena. Uczennice klasy II Ap wzięły udział w obchodach święta literatury i przygotowały dla najmłodszych czytelników wiele atrakcji.
Agata Karwowska przeczytała w języku angielskim adaptację baśni „Nowe szaty cesarza” („The Emperor’s New Clothes”):
Wiktoria Grużewska wybrała baśń pod tytułem „Księżniczka na ziarnku grochu” („The Princess and the Pea”):
Na lekcjach języka angielskiego oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych uczennice rozwijały umiejętność pracy zespołowej i wspólnie przygotowały zestaw gotowych materiałów dydaktycznych, które mogą zostać wykorzystane przez rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz przez nauczycieli i lektorów na lekcjach języka angielskiego. Stanowią one uzupełnienie nagrań, na których uczennice Ekonomika czytają po angielsku. Do każdego tytułu przygotowaliśmy angielsko-polski słowniczek obrazkowy, który zawiera wybrane przez nas słowa z przeczytanych tekstów oraz gry i ćwiczenia interaktywne, dzięki którym dzieci nauczą się i utrwalą wprowadzone słownictwo.
Wszystkie materiały zamieszczamy poniżej, w formie interaktywnych linków:
„The Emperor’s New Clothes”
- Słowniczek obrazkowy przygotowany przez Kingę i Klaudię.
- Klaudia proponuje grę polegającą na kręceniu kołem fortuny i czytaniu na głos wylosowanych słów. Zadanie to pomoże dzieciom zapamiętać słowa pojawiające się w baśni o nowych szatach cesarza.
- Justyna przygotowała ćwiczenie, w którym należy znaleźć słowa zamieszczone w słowniczku obrazkowym do baśni „The Emperor’s New Clothes”.
- Do sprawdzenia znajomości słownictwa z baśni o cesarzu Wiktoria zaprasza miłośników krzyżówek.
- Zuzanna proponuje odgadywanie słów w obrazkowej wersji gry „wisielec” oraz ćwiczenie typu prawda/fałsz sprawdzające rozumienie wysłuchanego tekstu.
„The Princess and the Pea”
- Słowniczek obrazkowy przygotowany przez Kingę i Natalię.
- Aleksandra zachęca do zagrania w uwielbianą przez dzieci grę, polegającą na łączeniu w pary angielskich słów z ich polskimi odpowiednikami.
- Ćwiczenie Wiktorii polega na wyszukiwaniu słów pojawiających się w baśni o księżniczce na ziarnku grochu.
- Wiktoria zaprasza do wzięcia udziału w teleturnieju. Czy poprawnie odpowiemy na wszystkie pytania? Ile punktów uda nam się zdobyć w rozgrywce? Tego nie można przegapić!
- Zachęcamy do skorzystania z wersji gry „wisielec” z wybranymi słowami z tekstu baśni „The Princess and the Pea” oraz kolejnego przygotowanego przez Zuzannę ćwiczenia typu prawda/fałsz, które sprawdza rozumienie wysłuchanego tekstu.
Zapraszamy do odwiedzania Filii nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łomży przy ulicy Małachowskiego 1/3 oraz jej bloga, na którym czytelnicy znajdą wiele ciekawych i wartościowych informacji - nie tylko na temat książek.
Zachęcamy też do zapoznania się z relacjami z poprzednich akcji zorganizowanych w Filii nr 2 MBP we współpracy z Panią Elżbietą Piasecką-Chamryk, w których czynny udział wzięli nasi absolwenci oraz Bartłomiej Pytel, nauczyciel języka angielskiego.
Opracował: Bartłomiej Pytel
Grafika: Sari Coche
Żegnamy Absolwentów Ekonomika
29.04.202130 kwietnia 2021 r. żegnamy kolejny rocznik absolwentów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży, którzy otrzymają z rąk swoich Wychowawców świadectwo ukończenia VI Liceum Ogólnokształcącego lub Technikum Nr 6. Będzie to dla nich ostatnia wspólna uroczystość i zamknięcie kolejnego etapu w życiu.
Z tej okazji, Pan Dyrektor Paweł Drożyner przygotował okolicznościowe przemówienie:
„Nikt wam nie powie żegnaj,
Mówią Wam „do widzenia”.
Przed Wami droga niejedna.
Droga ludzkiego istnienia”
Wysoka Rado Pedagogiczna, Drodzy Absolwenci, Szanowni Rodzice,
z powodów oczywistych nie dane jest nam spotkać się ze wszystkimi Absolwentami, Radą Pedagogiczną i Rodzicami w szkolnej sali gimnastycznej i pożegnać naszych jeszcze uczniów, a już od 30 kwietnia Absolwentów z rocznika 2021. W specjalnym reżimie sanitarnym spotkamy się na skromnej uroczystości zakończenia nauki z poszczególnymi zespołami klasowymi i ich wychowawczyniami, a drogą elektroniczną pragnę skierować do Nauczycieli i Rodziców, kilka słów pożegnania i refleksji.
Wręczone Wam - Absolwentom - świadectwa ukończenia szkoły są symbolem „wejścia” w świat dorosłych, początkiem rozpoczęcia ciekawej drogi życiowej - będzie nią dalsza edukacja, praca, zdobywanie nowych umiejętności, satysfakcja, że pokonujecie własne słabości i osiągacie wyznaczone cele. Jesteśmy przekonani, że potraficie odnaleźć swoje miejsce w życiu, że będziecie dobrymi i odpowiedzialnymi ludźmi. Wierzę, wraz z całą Rada Pedagogiczną, że 126 osób, po trudnych zmaganiach z 3 lub 4-letnią rzeczywistością szkolną, a w części z rzeczywistością nauki zdalnej, potrafi odróżnić Światło od Ciemności, Dobro od Zła. Wierzymy też, że będziecie ludźmi energicznymi, przedsiębiorczymi, wrażliwymi, mądrymi życiowo. Wasze przejście z młodzieńczości w dorosłość dokonywało się w szkole, w domach rodzinnych, w trudnym okresie pandemii i dlatego gorąco i serdecznie chcę podziękować całej Radzie Pedagogicznej, a w szczególności Waszym wspaniałym Wychowawcom: Pani Sylwii Wądołowskiej, Pani Izabeli Haponik, Pani Beacie Raczkowskiej, Pani Grażynie Mirkowskiej, Pani Ewie Walewskiej oraz Pani Agnieszcze Wądołowskiej-Pieniek za przeprowadzenie Was przez ten trudny czas edukacji, za życzliwą opiekę i pomoc. Słowa wdzięczności kieruję też pod adresem Waszych Rodziców - dziękuję Państwu za pomoc we wspólnym edukacyjnym dziele kształcenia i wychowania naszych uczniów, a Waszych córek i synów. Wierzę, że będziemy razem dumni z ich dorosłych dokonań.
Życzę wszystkim Absolwentom, by spełniali swoje marzenia, wszelkiej pomyślności w działaniach, zdrowia, siły, optymizmu. Tym z Was, których czekają egzaminy maturalne życzę jak najlepszych wyników, wszystkim życzę jasnego i pięknego Życia.
„Nikt Wam nie powie „wracaj”
Mówią Wam „już dorosłeś”
Przed Wami miłość i praca
I całe życie nieproste
Jesteś dorosły zatem
Ruszaj, „Przyszedł Twój czas”.
Krzysztof Klenczon - „Twój czas”.
Z wyrazami szacunku
Paweł Drożyner
Kilka słów do młodzieży skierowała również w imieniu całej Rady Pedagogicznej Pani Natalia Przestrzelska:
Drodzy Absolwenci Ekonomika!
Podczas lat spędzonych w szkolnych murach stworzyliście wiele pozytywnych wspomnień przyjaźni na całe życie, pierwszego wrześniowego poranka czy życzliwych nauczycieli, którzy wskazywali Wam właściwy kierunek w życiu. Choć pogodne dni w naszej szkole niekiedy przysłaniały ciemne chmury…, to już za Wami!
Właśnie teraz wkraczacie w kolejny okres Waszego życia, który będzie zapełniany pięknymi wydarzeniami. Bądźcie szczęśliwi i z optymizmem spoglądajcie w przyszłość, a słowa piosenki Marka Grechuty niech Wam o tym przypominają:
„Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy
Ważnych jest kilka tych chwil, tych, na które czekamy
Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy
Ważnych jest kilka tych chwil, tych, na które czekamy”Opracowała: Natalia Przestrzelska
Zdjęcie: Pexels z Pixabay
Konkurs filmowy "Pszczoła w obiektywie"
27.04.2021Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego zaprasza uczniów szkół średnich do udziału w Wojewódzkim Konkursie Filmowym pn."Pszczoła w obiektywie". Termin nadsyłania prac to 25 czerwca 2021 roku.
Szczegóły konkursu, w tym regulamin i formularz zgłoszeniowy, zamieszczono na stronie internetowej Wrota Podlasia.
Zdjęcie: Pixnio
Profilaktyka cukrzycy i otyłości
27.04.2021W trosce o zdrowie dzieci i młodzieży Zespół Profilaktyki Zdrowotnej Podlaskiego OW NFZ przygotował w ramach jednej ze "Śród z Profilaktyką" materiały informacyjno-edukacyjne na temat profilaktyki cukrzycy i otyłości.
81 Rocznica zbrodni katyńskiej
14.04.2021„Tej nocy zgładzono prawdę
w katyńskim lesie...
Zdradzieckim strzałem w czaszkę
Pokwitowano Wrzesień...
Związano do tyłu ręce ,
By w obecności kata
Nie mogły wznieść się błagalnie
Do Boga I do świata (...)"
autor: Feliks Konarski
13 kwietnia obchodzimy rocznicę zbrodni katyńskiej oraz drugiej z 4 deportacji obywateli polskich na Wschód.
13 kwietnia 1943 roku Niemieckie Biuro Informacyjne podało komunikat o odkryciu masowych grobów polskich oficerów pod Smoleńskiem. Niedługo później w lesie katyńskim rozpoczęto ekshumacje. Prace pod nadzorem Wehrmachtu prowadziły Komisja Techniczna PCK i komisja międzynarodowa.
13 i 14 kwietnia 1940 r., a więc w czasie, kiedy NKWD mordowało polskich jeńców i więźniów, ich rodziny stały się ofiarami drugiej, masowej deportacji w głąb Związku Sowieckiego.
5 marca 1940 roku Biuro Polityczne KC WKP(b) zaaprobowało wniosek Ludowego Komisarza Spraw Wewnętrznych ZSSR (szefa NKWD) Ławrientija Berii (zawarty w tajnym piśmie nr 794/B (794/Б) z 2 marca 1940 r.) o rozstrzelaniu oficerów Wojska Polskiego i funkcjonariuszy Policji Państwowej więzionych w obozach w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie oraz polskich więźniów przetrzymywanych przez NKWD na obszarze przedwojennych wschodnich województw Rzeczpospolitej Polskiej. Łącznie ok. 22 tysięcy obywateli polskich.
Pismo zatwierdzili: Stalin, Woroszyłow, Mołotow i Mikojan. Widnieją również na nim dopiski sekretarza: Kalinin – za, Kaganowicz – za. Zgodnie z tym pismem Biuro Polityczne KC WKP(b) w dniu 5 marca 1940 roku wydało tajną decyzję nr P13/144 z zaproponowanymi przez Berię wnioskami.
Beria pisał między innymi: „W obozach dla jeńców wojennych NKWD ZSRS i w więzieniach zachodnich obwodów Ukrainy i Białorusi w chwili obecnej znajduje się duża liczba byłych oficerów armii polskiej, byłych pracowników policji polskiej i organów wywiadu, członków nacjonalistycznych, kontrrewolucyjnych partii, członków ujawnionych kontrrewolucyjnych organizacji powstańczych, uciekinierów i innych. Wszyscy są zatwardziałymi wrogami władzy sowieckiej, pełnymi nienawiści do ustroju sowieckiego”.
Oceniając, że wszyscy polscy jeńcy wojenni przetrzymywani w obozach oraz Polacy znajdujący się w więzieniach „są zatwardziałymi, nierokującymi poprawy wrogami władzy sowieckiej”, Beria wnioskował, aby sprawy 14,7 tys. jeńców i 11 tys. więźniów rozpatrywać w trybie specjalnym, „z zastosowaniem wobec nich najwyższego wymiaru kary - rozstrzelanie”, bez wzywania skazanych, bez przedstawiania zarzutów, bez decyzji o zakończeniu śledztwa i bez sporządzenia aktu oskarżenia.
22 marca 1940 roku Beria wydał tajny rozkaz nr 00350 „O rozładowaniu więzień NKWD USRR i BSRR”, który stanowił podstawę do rozpoczęcia mordowania polskich jeńców wojennych i więźniów.
3 kwietnia 1940 r. NKWD rozpoczęło likwidację obozu w Kozielsku, a dwa dni później obozów w Starobielsku i Ostaszkowie. Z Kozielska 4404 jeńców przewożono do Katynia i zamordowano strzałami w tył głowy. 3896 jeńców ze Starobielska zabito w pomieszczeniach NKWD w Charkowie, a ich ciała pogrzebano na przedmieściach miasta w Piatichatkach. 6287 jeńców z Ostaszkowa zabito w gmachu NKWD w Kalininie (obecnie Twer), a pogrzebano w dołach śmierci w miejscowości Miednoje.
Na mocy decyzji z 5 marca 1940 r. NKWD wymordowało także 7305 obywateli polskich przebywających w różnych więzieniach na terenach włączonych do Związku Sowieckiego.
Wstrząsającymi dowodami są różne pamiątki po zamordowanych: niewysłane lub otrzymane kartki pocztowe, medaliki, fotografie najbliższych, dokumenty i inne. Szczególnym świadectwem zbrodni są pamiętniki znalezione przy ofiarach. Ich zapiski, prowadzone na każdym dostępnym skrawku papieru, składają się na poruszający obraz obozowego życia. Jakie były myśli, plany i marzenia jeńców, nieświadomych czekającego ich losu?
Podporucznik Wacław Kruk 9 kwietnia notował:
(…) Jest godz. 14.30. Zajeżdżamy do Smoleńska. Na razie stoimy na dworcu towarowym. (…) Jest to wieczór, minęliśmy Smoleńsk, dojechaliśmy do stacji Gniezdowo. Wygląda tak jakbyśmy mieli tu wysiadać bo kręci się wielu wojskowych. W każdym razie dotychczas nie dali nam nic dosłownie do jedzenia. Od wczorajszego śniadania żyjemy porcją chleba i skromną dawką wody.
Podpułkownik Adam Solski został wywieziony 9 kwietnia. „Piąta rano. Od świtu dzień rozpoczął się szczególnie. Wyjazd karetką-więzienną w celkach (straszne!). Przywieziono [nas] gdzieś do lasu; coś w rodzaju letniska. Tu szczegółowa rewizja. Zabrano [mi] zegarek, na którym była godzina 6.30 (8.30). Pytano mnie o obrączkę, którą (…). Zabrano ruble, pas główny, scyzoryk (…)” – opowiadał.
Przez długie lata starano się usunąć z pamięci Polaków fakt zbrodni katyńskiej lub wmawiano mam, że to zbrodnia niemiecka, a nie bolszewicka. Dopiero od upadku komunizmu o zbrodni katyńskiej można mówić otwarcie.
Współczesnym zjawiskiem w kształtowaniu tzw. „prawdy historycznej” jest jej zakłamywanie, zamazywanie rzeczywistości, gdzie kata przedstawia się jako ofiarę, a z ofiary czyni się sprawcę.
Tym bardziej o takich faktach należy przypominać, zachować w pamięci szczególnie młodszych pokoleń.
„Dlaczego nie pisze się tak jak się mówi?
Nie pisze się tak jak się kocha?
Nie pisze się tak jak się cierpi?
Nie pisze się tak jak się milczy?
Pisze się trochę tak jak nie jest”.
Opracował: Krzysztof Domalewski
Pan zmartwychwstał i jest z nami, alleluja!
30.03.2021Zmartwychwstanie jest cudem, w którym wyjątkowym blaskiem jaśnieją zarysy Bożej interwencji. Dzięki temu nasza chrześcijańska wiara zyskuje swoje bezpieczne i niewzruszone oparcie. Potęga tego cudu wciąga także naszą wiarę w zasięg promieniowania nadprzyrodzonego, w którym sprawdzają się słowa uczniów idących razem ze Zmartwychwstałym do Emaus: "Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał”?(Łk 24,32). Ten proces wewnętrznej odmiany znajduje harmonijne wypełnienie w postawie, której klasycznym wyrazem są słowa Tomasza: „Pan mój i Bóg mój” (J 20, 28).
Kochani!
Niech Chrystusowa Męka i Zmartwychwstanie, Jego Miłość i Łaska, uzdalniają do odkrywania Obecności Boga we wszystkich wydarzeniach życia i odważnego wyznawania „Pan mój i Bóg mój”. Niech Ten, Który jest Życiem i Zmartwychwstaniem naszym, nadaje zbawczy sens wszystkiemu co ludzkie; niech budzi tęsknotę za tym co wieczne, nieskończone, nieśmiertelne, bo nieśmiertelna wierność Boga jest gwarancją ludzkiej nieśmiertelności.
Niech Pan Was błogosławi i strzeże!
Opracowała: Ewa Przystępska
Uczniowie Ekonomika w finale Olimpiady Statystycznej
09.03.2021Olimpiada Statystyczna jest konkursem o zasięgu ogólnopolskim, organizowanym przez Główny Urząd Statystyczny i Polskie Towarzystwo Statystyczne. Głównym celem konkursu jest upowszechnianie wiedzy z zakresu statystyki w obszarze analiz społeczno-gospodarczych i rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł i narzędzi analizy statystycznej. Obejmuje dziedzinę nauk ekonomicznych w dyscyplinach: ekonomia, administracja oraz handel.
2 marca 2021 r. uczniowie klasy II TBp – Krystian Zawalich i Marcin Sokalski, wzięli udział w Zawodach Centralnych V edycji Olimpiady Statystycznej.
W zmaganiach uczestniczyło 80 osób ze szkół w całej Polsce, więc konkurencja była duża. Chłopcy do konkursu podeszli bardzo ambitnie. Przygotowania rozpoczęli już w październiku 2020 r. Pokonali rywali na etapie szkolnym i okręgowym. Musieli wykazać się wiedzą i umiejętnościami z zakresu wielu przedmiotów: matematyki, geografii, ekonomii, podstaw przedsiębiorczości, podstaw statystyki, wiedzy o społeczeństwie, finansów i bankowości oraz analizy ekonomicznej. Udział w finale był nagrodą za ich determinację i ciężką pracę.
Krystianowi i Marcinowi gratulujemy sukcesu!
Tekst: Małgorzata Skrodzka
Zdjęcia: Maciej Powichrowski
Dzień Kobiet
08.03.2021„Świat bez kobiet byłby
jak ogród bez kwiatów”.
Pierre de Brantome
Z okazji Dnia Kobiet, wszystkim Paniom, Dziewczętom, Koleżankom pragniemy złożyć najserdeczniejsze życzenia – uśmiechu, sukcesów i niegasnącego zapału w odkrywaniu swych najskrytszych pasji.
"[…]Świeżą wiosną pachną i rankiem
gdy się nimi zachwycasz codziennie.
Pięknem serca radujesz i blaskiem
i otaczasz troską niezmiennie.
Wciąż czarują pięknem przez wieki
jak te kwiaty co stoją w wazonie.
I nieśmiało pukają do serca
by pokazać, że serce też płonie".
Krystyna Walas Bugajczyk, "Kobiety"Początki Międzynarodowego Dnia Kobiet wywodzą się z ruchów robotniczych w Ameryce Północnej i Europie. Pierwszy raz Narodowy Dzień Kobiet świętowano 28 lutego 1909 r. w Stanach Zjednoczonych dla upamiętnienia 126 kobiet, które straciły życie w pożarze fabryki tekstylnej. Zamknięto je tam, ponieważ strajkowały sprzeciwiając się uciskowi w firmie.
W 1910 roku Międzynarodówka Socjalistyczna w Kopenhadze ustanowiła obchodzony na całym świecie Dzień Kobiet, który służyć miał krzewieniu idei praw kobiet oraz budowaniu społecznego wsparcia dla powszechnych praw wyborczych dla kobiet, obejmowania przez nie stanowisk publicznych, prawa kobiet do pracy i szkoleń zawodowych oraz zaprzestania dyskryminacji w miejscu pracy.
Współcześnie Dzień Kobiet obchodzony jest na świecie w różnym czasie, choć w większości państw 8 marca. Data ta ma związek z obchodzonymi w starożytnym Rzymie Matronaliami - świętem macierzyństwa, płodności i pierwiastka żeńskiego w naturze. Dla większości państw demokratycznych dzień ten ma obecnie jedną cechę wspólną – kobiety są traktowane wyjątkowo: otrzymują życzenia i prezenty.
W Polsce dzień ten łączy się też z ideologią PRL. W zakładach pracy czy szkołach był on wówczas obchodzony obowiązkowo i stanowił okazję do uzupełniania braków w zaopatrzeniu, dlatego Paniom wręczano takie dobra materialne jak rajstopy, ręczniki, ścierki, mydło, czy kawę. W latach 70-tych do popularnych podarunków dołączyły kwiaty - początkowo goździki, później tulipany.
Obecnie corocznie odbywają się organizowane przez feministki manify, czyli demonstracje połączone z happeningiem na rzecz równego traktowania kobiet i mężczyzn. Prezentami są najczęściej kwiaty lub słodycze.
Opracował: K.Domalewski
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
26.02.2021Źródło: IPN
„[…] To wyście wskazali jak zachować honor
Gdy dla głupców Stalin był prawdą wcieloną
To wyście wiedzieli gdzie dobro gdzie zło
Gdy z lasu do celi w kajdankach się szło
Uznani od nowa Żołnierze niezłomni
Być może już o Was nasz kraj nie zapomni
Najwyższe honory należą się Wam
Wam na Polskę chorym,
Wam ofiarom kłamstw”.Leszek Czajkowski
1 marca to Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.
„Żołnierze Wyklęci” - bohaterowie antykomunistycznego podziemia, którzy w obronie niepodległego bytu Państwa Polskiego, walcząc o prawo do samostanowienia i urzeczywistnienie dążeń demokratycznych społeczeństwa polskiego, z bronią w ręku, jak i w inny sposób, przeciwstawili się sowieckiej agresji i narzuconemu siłą reżimowi komunistycznemu” ( Wstęp do Ustawy z dnia 3 lutego 2011 r. o ustanowieniu Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”).
1 marca jest datą symboliczną, nawiązującą do 1 marca 1951 r. Tego dnia, w więzieniu na warszawskim Mokotowie, wykonano wyrok śmierci na siedmiu członkach IV Zarządu Głównego Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość”: Łukaszu Cieplińskim, Adamie Lazarowiczu, Mieczysławie Kawalcu, Józefie Rzepce, Franciszku Błażeju, Józefie Batorym i Karolu Chmielu.
„Liczbę członków wszystkich organizacji i grup konspiracyjnych szacuje się na 120–180 tysięcy osób. W ostatnich dniach II wojny światowej na terenie Polski działało 80 tysięcy partyzantów antykomunistycznych. Ostatni członek ruchu oporu - Józef Franczak ps. „Lalek” z oddziału kpt. Zdzisława Brońskiego „Uskoka” - zginął w obławie 21 października 1963 roku.
Zdaniem prof. Jana Żaryna zginęło bądź zostało zamordowanych skrytobójczo lub w więzieniach NKWD i UB ponad 20 tysięcy żołnierzy; część wywieziono na Wschód, wielu skazano na kary pozbawienia wolności. W końcu lat 40-tych i na początku 50-tych ponad 250 tys. ludzi więziono i przetrzymywano w obozach pracy” (Źródło).
Określenie "Żołnierze Wyklęci" odzwierciedla ich tragiczną sytuację. Jak zauważa profesor Andrzej Nowak „Zostali podwójnie zabici”. Są ofiarami zabójstwa fizycznego i dokonanego na ich pamięci".
Święcie wierzyli w słuszność swojej walki. Są dla nas wzorem bohaterstwa i odwagi. Parafrazując Romana Dmowskiego, obowiązkiem nas – Polaków jest podtrzymywać pamięć o żołnierzach niezłomnych.
CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM!
Opracował: K. Domalewski
Stypendyści Prezesa Rady Ministrów
29.01.2021Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznanawane jest uczniom, którzy otrzymali promocję z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole średnią ocen lub wykazując szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy.
Na rok szkolny 2020/2021 Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki przyznał 7092 stypendia, z czego 4 przypadły uczniom naszej szkoły. Są to:
- Wiktoria Czarnecka, kl. II Ap
- Monika Kotowska, kl. IV TC
- Sandra Kuklińska, kl. II A
- Krystian Zawalich, kl. II TBp
Serdecznie gratulujemy!
Ekonomik ponownie Srebrną Szkołą
28.01.202127 stycznia 2021 r. ogłoszono wyniki XXIII Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2021. Z dumą informujemy, że Technikum nr 6 w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży zajęło w nim 6 miejsce w województwie podlaskim i 252 w kraju, z ponad 500 techników ujętych w zestawieniu.
Tym samym powtórzyliśmy ubiegłoroczny sukces i otrzymaliśmy zaszczytny tytuł Srebrnej Szkoły 2021.
Spektrum autyzmu
22.01.2021..Misją Fundacji SYNAPSIS jest niesienie profesjonalnej pomocy dzieciom i dorosłym osobom z autyzmem i ich rodzinom oraz wypracowywanie systemowych rozwiązań, które poprawią jakość ich życia.
Odwiedź bibliotekę, albo czytaj online
22.01.2021
W związku z przedłużającym się okresem pracy zdalnej, informujemy, że nadal obowiązują procedury pracy biblioteki szkolnej na czas pandemii umieszczone na stronie szkoły w zakładce Biblioteka oraz na fanpage'u biblioteki na Facebooku.
Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży
15.01.2021Wojewódzki Oddział Profilaktyki i Terapii Uzależnień poszerzył właśnie swoją ofertę i utworzył Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży z siedzibą w Łomży, przy ul. M. Skłodowskiej-Curie 1, tel. 575 663 830
Przemoc w rodzinie
13.01.2021Przemoc w rodzinie to zjawisko, które nie jest obce naszej rzeczywistości społecznej. Badania wskazują, że zjawisko ciągle się nasila. Ofiarami przemocy w rodzinie padają najczęściej dzieci, kobiety, rzadziej mężczyźni. Niewątpliwie osobami szczególnie poszkodowanymi w tym procesie są dzieci. Przemoc w Polsce jest karalna, nie należy jej ukrywać przed najbliższymi, sąsiadami. Jeśli jesteśmy świadkami przemocy, powinniśmy zgłosić to na policję i nie stać obojętnie wobec krzywdy innych.
Boże Narodzenie 2020
18.12.2020Nadzieja znajduje grunt
w naszym kamienistym życiu
Tego dnia, gdy w obolałym sercu
Piękna Tożsamość staje się czystą Nagością.
Nadzieja znajduje wolne miejsce
w naszym kamienistym życiu
Tego dnia, gdy w absolutnym ogołoceniu
Dyskretne cierpienie staje się milczeniem.
Nadzieja znajduje wagę
w naszym kamienistym życiu
Tego dnia, gdy w absolutnym opuszczeniu
Słowo Ciałem się stało.
Kochani!
W świetle Bożego Narodzenia widać wyraźnie, że Bóg daje nam swoją nadzieję przez Słowo. W pragnieniu znalezienia celu czy sensu naszego życia – które zbyt często wydaje nam się bardzo twarde z powodu wielu trosk – Słowo Boga jest zaczynem nadziei, o ile objawia nam, iż rzeczy małe są czymś wielkim. Ewangeliczne wyczucie najmniejszego, które staje się największym, to właśnie nadzieja, ofiarowana nam jak talent do pomnażania. Ta Bożonarodzeniowa Nadzieja spoczywa w owiniętym w pieluszki dziecku, w Dziecku – Bogu, które uznało, że wystarczy narodzić się dla ludzkości, by ludzie zostali zbawieni.
Niech Jezus, Który jest Wiecznym Nowonarodzonym, wprowadza na drogę, którą On Sam przeszedł, aby coraz dokładniej oddawać swoje życie dla Boga.
Niech On, Który jest Bogiem Żywym, pozwala widzieć słońce poza szarymi chmurami, bo On jest Źródłem Życia.
Niech On, Który ma moc bycia wszystkim dla wszystkich, pozwala doświadczać swojej bliskiej obecności i obdarza głębokim pokojem.
Narodził się Jezus – Życie! Pokój ludziom Dobrej Woli!
Opracowały: Ewa Przystępska i Maria Sieczka
Ilustracja: Gerd Altmann
Ogłoszenie
15.12.2020Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży informuje, że dzień 24 grudnia 2020 roku (Wigilia) jest dniem wolnym od pracy.
Archiwum Aktualności