Już za chwilę kończy się kolejny rok szkolny. Czas na podsumowanie materiału oraz analizę tego, co i w jakim stopniu udało się opanować. 25 maja 2023 roku uczniowie klas turystycznych, dzięki swoim nauczycielom p. Magdalenie Kamińskiej i p. Mariuszowi Sachmacińskiemu, wzięli udział w lekcjach terenowych. Czym są lekcje terenowe? To nic innego jak doświadczenie tego, czego uczymy się w szkole z podręczników, poza budynkiem szkoły.
Celem zajęć było pokazanie uczniom:
- zadań i obowiązków pilota oraz przewodnika turystycznego;
- atrakcji turystycznych Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi
- czym są ścieżki edukacyjne i przyrodnicze;
- po co tworzy się Rezerwaty Przyrody;
- zasad funkcjonowania punktu informacji turystycznej oraz omówienie sposobu kategoryzacji takich miejsc;
- możliwości i sposobu przekazywania informacji dotyczących atrakcji turystycznej.
- ocena stopnia zapamiętanych informacji.
Uczniowie pod opieką pracownika Łomzyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi odwiedzili Rezerwat Przyrody Kalinowo, mieli okazję zapoznać się z celami ochrony rezerwatu, sposobem oznaczania ścieżek edukacyjnych oraz bogactwem flory i fauny tego terenu.
Pracownik Punktu Informacji Turystycznej dokładnie przedstawił grupie wyposażenie oraz wymagania, którym musi sprostać jednostka, aby móc świadczyć usługi w takim zakresie.
Uczniowie mieli okazję zobaczyć czym jest wystawa stała oraz poznać zasady jej przygotowywania. Zapoznali się z gatunkami zwierząt, które występują na obszarze parku, posłuchali ciekawostek z nimi związanych.
Przewodnik turystyczny zabrał grupę na ścieżkę przyrodniczą i pokazał, jak dużą atrakcją turystyczną może być “zwykła” łąka. Zdradził tajniki swojej pracy, pokazał jak opowiadać aby zaciekawić.
Na zakończenie grupa wspólnie dokonała “burzy mózgów”, podczas której uczniowie spontanicznie wymieniali informacje usłyszane podczas lekcji.
Nie obyło się bez sprawdzianu, z którym uczniowie poradzili sobie bez najmniejszego problemu, mimo, iż do łatwych nie należał.
Można śmiało stwierdzić, iż taki sposób przeprowadzenia lekcji sprzyja utrwalaniu wiedzy i stwarza możliwość przeprowadzania analiz na podstawie przeżyć i doświadczeń. Daje duże możliwości pracy dla nauczyciela i ucznia.
Tekst i zdjęcia: Magdalena Kamińska